uit: Misette Horeca
1. Begroet de gast
Begroet de gast voordat ze plaatsneemt. Voeg daar eventueel een ‘wat fijn dat u er bent’, of ‘neemt u plaats’ aan toe, zodat de gast zich meer dan welkom voelt.
2. Communicatie
Glimlach oprecht en kijk de gast aan bij het communiceren.
3. Zichtbaar zijn
Blijf zichtbaar. Neem een enthousiaste en alerte houding aan. Kortom: laat zien dat je er zin en plezier in hebt.
4. Verras de gast
Verras de gast naast goed eten en lekker drinken, met iets extra’s (zonnebrandcrème, een glas koud water, bakje water voor de hond)
5. Help de gast
Help de gast bij zijn keuze, doe suggesties. Stel vragen waar de gast ‘ja, graag’ op kan zeggen.
6. Informeer de gast
Communiceer wanneer onverhoopt iets mis is gegaan of wanneer iets langer duurt
7. Aandacht
Geef de gast aandacht. Bouw een band op met de gast. Kortom: geef de gast het gevoel bijzonder te zijn.
8. Afrekenen
Reken zo snel mogelijk af wanneer een gast heeft gevraagd om de rekening. Het hierop moeten wachten staat in de Ergernis-top 10 bij de gast.
9. Afscheid nemen
Neem vriendelijk afscheid bij het vertrek. Bedank de gast voor zijn komst.
10. Presentatie
Houd het terras netjes en schoon. Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken.